Blå vägen
1962 bildades Blå vägen -föreningen. Tanken med projektet vara att skapa en ”turistväg” som skulle sammanknyta Norge, Sverige och Finland. 1990 förlängdes leden ända till Petrozavodsk i Ryssland. I dag går den till Pudosh i den Ryska Republiken Karelen. Blå vägen-föreningen bildades för de kommuner i Västerbotten som berörs. Styrelsen består av kommunalråd och oppositionsråd.\n1983 beslutades att den del som går mellan Kamratvallen i Holmsund och uthamnen skulle benämnas Blå vägen.\n1985 inkom ett förslag att namnändra gatorna ”Vännäsvägen” Järnvägsallén, Östermalmsgatan och Holmsundsvägen då planerna på byggandet av den s.k. ”Östermalmsleden” startat. Tanken med förslaget var att dessa skulle namnändras till ”Blå vägen”. En utredning gjordes vilket gav i hand att det skulle innebära mycket arbete och olägenheter för de boende efter framförallt Järnvägsallén då de skulle bli tvungna att ändra sina adresser. Namnet skulle även bli adressgivande både i Umeå och Holmsund vilket skulle utgöra ytterligare en olägenhet, då en logisk sammanhängande numrering skulle bli svår att åstadkomma. Namnberedningen ansåg att den aktuella vägsträckan ur turistsynpunkt kunde skyltas som ”Blå vägen” utan att man för den skull ändrade befintliga gatunamn. Kommunfullmäktige beslutade med anledning av detta att sträckan Östra kyrkogatan till infarten till Lövö industriområde i Holmsund skulle benämnas Blå vägen. Blå vägen ska egentligen följa samma sträckning som väg E12. I Umeå kommer E12 få en annan sträckning i samband med färdigställande av den s.k. Västra länken, men namnet följer trots detta den tidigare sträckningen. Nuvarande utbredning av namnet är således, Östra Kyrkogatan-Korsvägen i Holmsund samt delen avfarten mot Västerbacken/Kamratvallen i Holmsund-Umeå hamn. Vägen är endast adressgivande för närvarande i Umeå hamn.\n